úterý 29. října 2019

Jaký je rozdíl mezi unschoolingem a homeschoolingem?


Setkávám se často s tím, že se lidem motají dohromady pojmy unschooling (česky asi nejlépe přeložit jako sebeřízené vzdělávání) a homeschooling (domácí vzdělávání).

Homeschooling a unschooling není totéž. Můžou, ale nemusí jít společně.


Kdybyste si představili prostor rozdělený do čtyř kvadrantů na sebe kolmými osami unschoolingu a homeschoolingu, kde obě tyto proměnné jsou binární (ano - ne), pak ve všech těchto kvadrantech najdete zastoupení, které se v praxi realizuje. 

(Pro jednoduchost pomiňme to, že v ČR je unschooling ilegální, protože je nutné docházet každého půl roku na přezkoušení. Nicméně jsou tu snahy se tomuto způsobu vzdělávání přiblížit.)

V principu jde o to, že homeschooling je forma a unschooling je přístup ke vzdělávání.


Kvadranty pak budou tyto:

1) unschooling NE, homeschooling NE
Klasická školní docházka.

2) unschooling ANO, homeschooling NE
Různé "alternativní" školy, z nichž některé jsou a některé nejsou v rejstříku škol MŠMT. Např. brněnský Ježek bez klece, kladenská Donum Felix nebo Svobodná škola Praha.
(Opět pro jednoduchost pomiňme to, že pokud dítě navštěvuje nerejstříkovou školu, musí být formálně vedeno v domácím vzdělávání.)

3) unschooling ANO, homeschooling ANO
Toto provozujeme například my.

4) unschooling NE, homeschooling ANO
Ukázkový příklad je Irena Kašparová, která svým dětem přenesla školu domů a také se ostře ohrazuje proti rodičům, kteří (cituji) berou unschooling tak, že děti vyvážou z povinné školní docházky a nechají je celé dny "lítat venku". Podpoře takovéto metody nepochopením jejích základních principů prokazují "medvědí službu".

Knížka je k mání v češtině i slovenčině.

Pakliže dítě nedochází do rejstříkové školy, je pak již na vás jako zákonných zástupcích, jakým způsobem vzdělání zajistíte.

Můžete 
  • "sedět s maminkou doma a koukat na sebe",
  • mít skupinku domškoláků, které si točíte po domácnostech (provozujeme my),
  • můžete se scházet s domškoláky v nějakých prostorách a třeba si k tomu i najmout učitele,
  • můžete dát dítě do nerejstříkové školy, ...

Způsobů je asi tolik, co rodin.

A TEĎ TO DŮLEŽITÉ: Já osobně si nemyslím, že by některý ze způsobů byl dobře nebo špatně.


Jen některé jsou méně časté než jiné. A proto si myslím, že si zaslouží pozornost, aby lidé nedělali zkratkovité závěry o něčem, co neznají.
(Psala jsem o tom v článku Proč nepošlu své děti do "normální školy" nebo v článku Domškoláctví bez obalu: Dopis pro budoucí domškoláky. Kdyžtak na ně prosím mrkněte, než se pustíte do psaní komentářů o nutnosti socializace, pohrdání učitelskou profesí nebo o potřebě všeobecném přehledu.)

Osobně bych byla ráda, kdyby si každá rodina mohla vybrat to, co jim nejvíce vyhovuje.
Včetně unschoolingu.

Knížka je k mání v češtině i slovenčině.

28 komentářů :

  1. Klasicka skolni dochazka zahrnuje taktez unschooling a homeschooling.

    Deti podle toho co je bavi,jaky predmet,SAMY SEBERIZENE:) se v nem dal vzdelavaji..me treba bavili dravci,tak jsem si vypracovala svou knihu na ZS a delala pak referaty na toto tema po vecerech. Seberizene:)

    A domaci ukoly jsou jako homeschooling-dalsi vzdelavani DOMA:)
    Nebo priprava na olympiady a projekty,stredoskolske odborne cinnosti,na kterych pracuje student SAM treba pul roku pod obcasnym dohledem.
    S.

    OdpovědětVymazat
  2. Na prvním stupni se dětí "klasicky učí" od 8 do 11:40. Mínus výtvarka, hudebka a tělocvik, to jsou jen 3 vyučovací hodiny, čili 135 minut z celého dne. Taková robota od začátku září se logicky musí kompenzovat nynějšími týdenními podzimními prázdninami. Potom bude Halloween, nějaká ta exkurze, kino, beseda, divadlo, návštěva knihovny, sportovní den, den s hasiči, čerti a Mikuláš, vánoční jarmark... jestli hledáte instituci, kde by se vaše dítě mohlo věnovat unschoolingu, vřele doporučuji naši základní školu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D:D Teď jste mě tedy pobavil/a..i když je to spíš k pláči, ale to je přesně celá škola u nás na vesnici. Bohužel, nenaučí se tam nic, to jsou pořád projektové dny, výlety, prázdniny, děcka odpoledne nevědí, co si o projektovém dni říkali, po 14 dnech nevědí, kde byly na výletě. Kdyby seděly ve škole a učily se, aspoň by to třeba k něčemu bylo..i když asi moc ne, prostředí tam fakt moc motivační není..a doma se učit už nechtějí, protože "učení je hnus", jak jsou ze školy zpruzelí.)

      Vymazat
    2. Tak to same u nas ve meste: muzea, svickarny, mydlarny, zoo, divadla, vylety, tvoreni vseho druhu. Nejsmutnejsi pohled je na lesni skolky: Tam jsou deti vyvedeny do lesa, kde nedeleji nic jineho, než že sbírají klacíky (za jakéhokoliv počasí),"ucitele" si jich vubec nevsimaji, probírají své domácí problémy, recepty na večeri apod. V podstate nevim, jak se to lisi od homeschoolingu ci unschoolingu. Syn se naucil cist, psat a pocitat sam :-)

      Vymazat
  3. Myslím si že pro každou rodinu se hodí jiný přístup. Za velmi důležité pro všechny přístupy považuji pozorovat spokojenost dětí s vybraným vzdělávacím modelem a také jejich schopnost pracovat s informacemi, které se dozvědí - především schopnost tyto informace seskupovat v souvislostech. A jestli umí vyjmenovaná slova po "v" ve 3.třídě, nebo později je přece jedno.
    Martin

    OdpovědětVymazat
  4. Tak moc jedno to s temi vyjmenovanymi slovy neni,protoze si to musi sednout a dite to musi aplikovat treba v diktatu,cvicenich.

    A musi to stihnout do prijimacek z cj na nizsi gymnazium v 5.te tride..Myslet na navaznosti,nic neni jedno:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidím to podobně, čím později se naučí základ, tím víc toho pak bude dohánět, pokud bude chtít jít v běžným věku dál (gympl, střední škola...)...ano, někdo věci chápe dřív, někdo později, každý myslí jinak a každému jde něco víc a něco míň...ale v globále to, jak brzy a co se ve škole učí, je celkem promyšlené a léty ověřené....

      Vymazat
    2. Hlavní problém vidím v té dlouholeté prověřenosti. Princip vzdělávání se od roku 1774 (školská reforma Marie Terezie ) moc nezměnil. Ale svět kolem nás se za posledních 30 let změnil k nepoznání. A naše děti do něj vykročí za 15 - 20 let. A vše bude opět zcela jiné. Bude 260 let starý koncept ještě pořád stačit?
      Martin

      Vymazat
    3. Co bude jine..?
      Porad se bude operovat a k tomu musite absolvovat stredoskolskou biologii a lekarskou anatomii nebot lidske telo je stale stejne..a ze by se za 260 let nic nehlo? Ja maturovala v 94 a chemie dnes a tehdy na gymnaziich je jinde,veda jde dopredu.
      Tohle jsou obvykle reci lidi co maji malo informaci nebo nejsou z oboru.

      Vymazat
    4. Nejsem z oboru školství - zabývám se technologiemi. Jenom jsem táta dvou holčiček, které jsme stáhli z klasické základní školy, protože koncept memorování jednotlivých informací bez souvislostí u našich dětí nefungoval. Maturoval jsem za totality a pár škol jsem před nástupem dětí prošel. A v některých v Praze 1 moc změn, proti té do které jsem chodil, nebylo.
      Osobně netuším, kdo povede skalpel v našich tělech třeba za 30 let. Jestli to bude ruka robota, který ze souboru scanů našich orgánů a databáze stovek tisíc podobných operací vyhodnotí nejlepší způsob zákroku. A to nemluvím o technologiích které teprve přijdou.
      Martin

      Vymazat
    5. Memorovani bez souvislosti snad nejede cela skola.Vzdy je zo o jednotlivcich-ucitelich. A takhle prece neuci vsichni,takze globalizovat neni na miste.
      Me deti uci rada vynikajicich profesoru,ale tu anatomii proste vysedet,namemorovat,pochopit,musite:)

      A ano,technologie je potreba se take ucit a meni se a deti se je uci...za robotem je ale vzdycky clovek,operater,to mi verte:)
      At uz aktivne ci pasivne.
      M.

      Vymazat
    6. https://video.aktualne.cz/dvtv/kartous-nase-deti-budou-jinym-lidskym-druhem-musime-se-zamys/r~b0d73232fc1c11e9926e0cc47ab5f122/?fbclid=IwAR0Aw35DZ75Aq8X8u6BKerpaRo5r_QAhiqMjm-Mjlg1q9lXIYLgXGN3NYS0

      Vymazat
    7. Nelze zobrazit.

      A stejne se tu stredoskolskou biologii a chemii musite nasprtat,abyste mohli vysedet anatomii na medine. To proste musite:)
      Koho to zajima,zadny tanecky s jinym pristupem a hracickama okolo nepotrebuje. Je chytry a jde si za tim! :-)

      A takovych studentu je!
      A urcite nechteji,aby je to ucili rodice doma (navic to vetsina ani neumi).
      S.

      Vymazat
  5. Čím menší dítě, tím je tvárnější a tím snadněji se některé věci učí - jazyky, hru na nástroj, plavání,... Proto má smysl malé děti v přiměřené míře postrkovat, motivovat, vymýšlet jim úkoly, všimnout si, co jim jde a v tom je maximálně podpořit, zkrátka věnovat se jim a využít přitom svoje vlastní zkušenosti, které dítě samo ještě nemůže mít. Nevidím žádnou výhodu v tom nechat všechno jen plynout a čekat, až/jestli dítě v 15 letech zjistí, že by se mu mohla hodit násobilka nebo pravopis.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ale to všetko sa dá robiť aj doma - venovať sa dieťaťu. A nemyslím nijak náročne, žiadne sedenie doma a drtenie užitočných vecí. Napr. máme doma klavír, hrávam denne. Samozrejme moje deti sa "vochomejtli" a už hrajú, 9r syn zatiaľ len ľudovky, 4r dcéra jednoduché etudy. Dcéra sa učí aj od brata, vie už čítať po písmenkách, slabikovať (a tlieskať do toho), učí sa písať tlačeným a snaží sa už aj sčitovať do 10. Syn, tretiak sa akurát učí deliť desatinné čísla desatinnými (napr 625,43: 34,5) a baví ho to. Samozrejme, že ich k tomu "postrkujem" a motivujem a doma vymýšľame úlohy, nakupujeme, píšeme motivačné tabule kriedou na stenu :-D Ostatná rodina len tlieska, keď vidia, čo decká dokážu a vedia, ale to bolo iba tým, že som bola ticho a pozorovala ich - a keď ich dačo zaujalo, tak sme to preberali do zblbnutia, kým ich zas nezaujalo dačo ďalšie, čo vyplynulo z toho predošlého.

      Vymazat
    2. A kdo děti, zatímco je vzděláváte vy doma, živí?

      Vymazat
  6. To se samozrejme vse dela doma s detmi tak jako tak.Az prijdou ze skoly...
    Jsou domaci ukoly,rodic vysvetluje,krouzky,klavir,ZUS,atletika..
    Myslim,ze o tom diskuse nebyla..

    OdpovědětVymazat
  7. Nechceme dát dítě do státní školy, zkusíme ho učit doma. Není to ono, necháme tedy více dětí putovat po několika spřátelených domácnostech. Pořád to není ono, tak si seženeme nějaký prostor a najmeme si učitele... to nevypadá jako alternativa, to je čiré zoufalství.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na některých ZŠ to čiré zoufalství taky je, děti se tam nic moc neučí..já zastáncem domácí školy nejsem, já bych to nedala, ale chápu rodiče, kteří doma učí, doma se děti naučí 100x víc než v lecjaké ZŠ..nechci školy házet do jednoho pytle, ale ve školách je někdy fakt mega rozdíl a bylo by ideální, kdyby bylo všude dost míst, aby děti mohly chodit tam, kde to je ideální.) U nás ve městě se třeba za mé školní docházky vybíralo ze 3 ZŠ a každá měla svoji pověst a dítě jste mohli dát tam, kde byla pověst dobrá. Ono záleží jak jsou silné ročníky, je blbý, když dítě musí do spádové školy, která stojí za prd. Když se jim škola znechutí, doma je učit už nedonutíte, jak k tomu mají odpor.

      Vymazat
  8. Pochybuji,ze se doma nauci 100x vice..
    Rodice vetsinou nemaji vystudovany dany obor,takze max. 1.a2.trida. To si pak mysli,ze umi ucit a muze ucit kdokoliv kdyz uci 2+3 a mama mele maso:) s "projektem" mech s lupenem.

    OdpovědětVymazat
  9. Ano, zrušme povinnou školní docházku, aspoň přestane Veronika psát stále totéž dokola a schovávat to za každé "nové" téma a bude pokoj :).

    OdpovědětVymazat
  10. Presne, souhlasim s prispevkem vyse (Jana). Svoboda v teto zemi ve veci vzdelavani je podle me skvela - a ustat trochu krivych pohledu od lidi, kteri vzdelavaji standardne, snad kazdy normalne sebevedomy rodic ustoji - netreba alternativu stale obhajovat. Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také si myslím, že svoboda vzdělávání je v této zemi nadstandardní. Unschooling, homeschooling, někdo zmínil dole worldschooling...Tak ano, proč se nevrátit úplně na začátek.

      Vymazat
  11. Nejsem zastáncem domácího vzdělávání. Úplně mi stačily Wieveghovy knihy, kterému z jeho Biomanželky zřejmě praskla aorta. Naposledy jsem viděla jeho dcery v televizi, kde se tvářily přitrouble, a na dotazy o jejich budoucnosti odpověděly pouze to, že doufají, že jim tatínek zaplatí nějaké vysoké školy čertví jakého designu v Barceloně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslim, ze nejvetsi hrebik do rakve unschoolingu zabila Helena Houdova svym vystupem u Krause. Vzala s sebou i osmilety vysledek svobodne vychovy a unschoolingu, dite neumelo pozdravit ani podekovat a ze ma hlad, vydedukovala matka z toho, ze ji soustavne kousalo do ruky.

      Vymazat
    2. Ano, tehdy jsem si říkala, že první případ tohoto druhu vzdělávání a výchovy popsal už Rudyard Kipling v Knize džunglí.

      Vymazat
  12. A pak je ještě taková novinka "worldschooling". To prostě dáte Honzovi ranec buchet a pošlete ho do světa. Když bude mít štěstí, narazí třeba na Perníkovou chaloupku bratří Grimmů, která je plná perel a drahého kamení :-)

    OdpovědětVymazat

Kdo je Krkavčí matka?

Moje fotka
Vždycky jsem byla ve spoustě věcí "ta divná". Narozdíl od svého 15letého já se za to dnes už nestydím. Mám víc dětí než rukou. Gréta, Marián a Janek se jmenují. Ty děti, ne ruce. Když děti spí, píšu blog Krkavčí matka. A protože jsou všichni tři dobří spáči po mamince, napsala jsem po nocích ještě 12 KNÍŽEK pro dospěláky i pro děti. Miluju les, nohy v teple a mého muže Honzu, který na mě čeká v nebi. Děsí mě pobytové zájezdy, snahy o škatulkování a nesmířliví lidé se zavřenými hlavami.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...